Een profielwerkstuk kan op allerlei manieren ingevuld worden. Er zijn veel verschillende onderzoeken uit te voeren in de verschillende wetenschappelijke domeinen. Een geschiedkundig bronnenonderzoek is heel wat anders dan een maatschappelijk, sociaalwetenschappelijk onderzoek, een experimenteel natuurkundeonderzoek of een theoretisch, wiskundig onderzoek! Leerlingen kunnen er ook voor kiezen helemaal geen onderzoek te doen, maar een ontwerpcyclus te doorlopen.
Voor al deze verschillende onderzoeken zijn er verschillen in de kaders die je als begeleider zult moeten stellen. Allereerst is er de keuze voor het volgen van een onderzoekscyclus of een ontwerpcyclus. Het woord ‘bronnenonderzoek’ heeft in een geschiedkundig onderzoek een heel andere betekenis dan in een experimenteel onderzoek. In het eerste geval ís het onderzoek, in het tweede geval gebeurt het om het theoretisch kader vast te stellen en is het voorbereiding van het onderzoek. En waar leerlingen in een bronnenonderzoek vooral met betrouwbaarheid bezig zullen zijn, zal de nadruk in een gamma onderzoek meer op validiteit liggen en in een bèta onderzoek vooral op nauwkeurigheid. En zo zijn er meer verschillen. Help leerlingen als begeleider de juiste richting in, door de juiste, duidelijke kaders te stellen.