In deze fase stellen de leerlingen hoofd- en deelvragen op. Daarmee maken ze een plan van aanpak voor hun onderzoek. Aan het begin van deze fase 3 gaat het om het monitoren en stimuleren van de voortgang, om uitstelgedrag in de kiem te smoren. Spreek deadlines af voor het opleveren van de deelopdrachten in het portfolio en maak tijd vrij voor voortgangsgesprekken met de teams. In deze gesprekken motiveer je hen om in actie te komen. Dat werkt als een stok achter de deur voor de leerling. Wanneer het niet lukt om dit face to face te doen, kunnen de leerlingen ook een schriftelijk voortgangsrapportage inleveren.
Monitoring en beoordeling
Net als in fase 2 hou je twee voortgangsgesprekken: aan het begin van de fase en aan het eind.
Klassikale feedback
Om efficiënte individuele gesprekken te voeren, is het handig om vooraf klassikaal feedback te geven. Vraag leerlingen om (vooraf) vragen op te sturen. Maak daar een overzicht van en schrijf er feedback en verbeterpunten bij. Dit overzicht behandel je klassikaal. Op basis van alle feedback maken leerlingen een nieuwe versie van hun hoofd‐ en deelvragen, die ze meenemen naar de individuele gesprekken.
Voortgangsgesprek 1: bijsturen hoofd‐ en deelvragen
Het doel van dit gesprek is het bijschaven van de voorgestelde hoofd‐ en deelvragen, tot een geschikte en haalbare onderzoeksopzet. Je voert dit gesprek met het hele projectteam. Leerlingen leveren vooraf de hoofd‐ en deelvragen in en hun ideeën over de manier waarop ze het antwoord willen vinden.
Het is ook een moment om leerlingen aan te spreken op hun houding en gedrag en/ofdaarover complimenten te geven.
Hieronder staan een paar criteria voor de houding en het gedrag van de leerling.
Ongewenst
|
Gewenst
|
- klakkeloos zaken overnemen uit de templates
- zich er snel vanaf maken
- oppervlakkig werken
- niet lang willen nadenken
- in algemeenheden blijven hangen
- weinig verschillende methodes gebruiken
- alleen ondersteunende teksten zoeken
- volgende houding en weinig initiatief tonen
|
- eigen keuzes maken in de templates
- kritisch zijn, door blijven zoeken
- de vraag specifiek maken
- de vraag ontleden
- dingen willen weten en begrijpen
- bronnen (voorbeelden, deskundigen en teksten) verzamelen
- bewust onbekwaam zijn: weten dat je nog niet veel dingen weet
|
Voortgangsgesprek 2: go/no go op basis van rubrics
Aan het eind van fase 3 is er meestal een formeel go/no‐go‐moment op basis van de kwaliteit van het onderzoeksontwerp en het plan van aanpak. Leerlingen krijgen zo nodig gerichte feedback om hun plan van aanpak aan te passen.
Inhoudelijke vragen om de voortgang te monitoren zijn:
Aanleiding
- Is de aanleiding voor het onderzoek duidelijk?
- Heb je je georiënteerd op het onderwerp?
- Is het doel van je onderzoek duidelijk?
Hoofdvraag
- Is je onderzoeksvraag onderzoekbaar?
- Is je onderzoeksvraag voldoende specifiek?
- Is je onderzoeksvraag haalbaar?
- Is de onderzoeksvraag geen ja-/nee-vraag?
Deelvragen
- Maken de antwoorden op je deelvragen samen een antwoord op de hoofdvraag mogelijk?
- Heb je geen overbodige deelvragen geformuleerd, met andere woorden zijn alle deelvragen belangrijk voor het beantwoorden van de hoofdvraag?
- Is het duidelijk welke informatie je nodig hebt om de deelvragen te kunnen beantwoorden?
Onderzoeksmethode
- Heb je een duidelijk beeld van de manier waarop je je deelvragen wil gaan onderzoeken? Sluiten de onderzoeksactiviteiten goed aan bij je deelvragen?
- Doe je ook praktijkgericht onderzoek?
- Zijn de onderzoeksactiviteiten haalbaar in de beschikbare tijd?
Taakverdeling
- Heb je een plan van aanpak gemaakt voor je onderzoek?
- Hebben jullie een goede taakverdeling gemaakt als team? Doet iedereen ongeveer evenveel?
- Komen ieders kwaliteiten en mogelijkheden goed aan bod?
- Hebben jullie een teamcontract opgesteld?
Praktische kanten
-
- Weet je wat je nodig hebt om de onderzoeksactiviteiten uit te voeren?
- Heb je voldoende kennis of weet je hoe je aan extra kennis kan komen?
- Hoe ga je mensen betrekken bij je werkstuk? Heb je al nuttige contacten?
- Wat heb je nog meer nodig om dit uit te voeren?