Virtual- en augmented reality in de industrie

Virtual Reality en Augmented Reality (VR en AR) zijn bij consumenten vooral bekend vanwege hun hoge entertainmentgehalte: denk aan VR-brillen met bijbehorende games, of AR-apps waarmee je foto’s of afbeeldingen ‘opleukt’ met een extra laagje informatie of vermaak.

Dat lijkt iets van de laatste jaren. Maar intussen wordt in de industriële wereld al 25 jaar met AR en VR geëxperimenteerd en gewerkt. AR kan bijvoorbeeld worden toegepast bij een kwekerij, waarbij een AR-bril aan de medewerkers bij elke afzonderlijke bestelling laat zien op welke hoogte ze de planken in een trolley moeten bevestigen. Ook in de auto-industrie kan AR worden gebruikt. Zo is de papieren montagehandleiding in sommige autofabrieken verleden tijd: met een AR-bril op zien monteurs op de werkplek hoe en waar ze welke onderdelen en gereedschappen moeten inzetten om een component te assembleren – en hoe ver ze zijn met hun taak. Ook training van medewerkers in het uitvoeren van bepaalde taken vindt al plaats met behulp van AR en VR. Naast visualisatie hebben AR en VR echter nog een belangrijke taak. Ze kunnen worden ingezet als besluitvormingstools. Zo kan er een virtueel dashboard worden ontworpen, waarbij stakeholders in één opslag alle relevante informatie kunnen inzien, zoals machines, processen, infrastructuur, operaties, mensen en financiën.

Lees meer (externe website)